Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

Trygg-Hansa stäms av Stockholms- krog i sviterna av Coronakrisen

Nyheter
Publicerad: 2020-10-12 08:42

Brasseriet i Operahuset stämmer Trygg-Hansa för att få ut ersättning under sin epidemibrottsförsäkring.

Operatören Stockholm AB, som driver restaurang Brasseriet vid Kungliga Operan i Stockholm, har stämt Trygg-Hansa för att få ut ersättning under sin epidemiavbrottsförsäkring, enligt Sak & Liv som tagit del av stämningsansökan.

Operatören Stockholm AB vill att domstolen fastställer att Trygg-Hansa är skyldigt att betala försäkringsersättning på grund av det avbrott som uppkommit efter regeringen och Folkhälsomyndighetens beslut om begränsningar av offentliga tillställningar och restaurangverksamhet under den pågående pandemin.

Avbrott i rörelsen

”De av myndigheterna införda inskränkningarna och förbuden utgör ett avbrott för Operatörens rörelse och föranleder förlust av försäkringsmässigt täckningsbidrag. Operatörens intäkter har sedan den 25 mars 2020 minskat betydligt (men bolaget har alltjämt samtliga fasta kostnader såsom t.ex. hyra)”, framgår det i stämningsansökan, enligt Sak & Liv.

Operatören Stockholm AB anmälde försäkringsfallet till Trygg-Hansa den 16 mars men fick beskedet redan den 17 april att försäkringen inte kan tas i anspråk.

Inte uppgett något belopp

Operatören Stockholm AB anger inte något belopp som utgör anspråk i skadeersättningen, utan hänvisar till att avbrottet fortfarande pågår och kommer att pågå tills besluten upphävs eller ändras av Regeringen och Folkhälsomyndigheten.

DLA Piper är Operatören Stockholm AB ombud.

Liknande tvist pågår mellan Sturecompagniet och Gjensidige Forsikring där en infekterad skriftväxling pågår sedan i maj i år. Senast pekade försäkringsbolaget på att flera nattklubbar lyckats haft öppet med bland annat sittande gäster och upprutade dansgolv.


Dela sidan:
Skriv ut: