Illuminated server room panel
Publicerat av Lindahl den 18 november, 2019

Lindahl rådgivare vid försäljning av Quixel till Epic Games

Lindahl har agerat rådgivare i samband med försäljningen av Quixel till det amerikanska spelutvecklingsbolaget Epic Games, som bl.a. skapat de framgångsrika spelen Fortnite, Unreal, Gears of War och Infinity Blade samt själva Unreal Engine-plattformen.

Quixel är skapare av Megascans, ett av världens största bibliotek av fotogrammetriska två- och tredimensionella bilder och videos, som tillsammans med bolagets sammanhängande program/applikationer Bridge och Mixer kan användas av bl.a. spelutvecklare samt inom film- och visualiseringsbranschen i samband med utveckling av spel, filmer och animerad underhållning. Quixels primära verksamhet är baserad i Sverige och verksamheten har fler än 100 personer anställda i sex olika länder.

Quixel kommer tillsammans med Epic Games att fokusera på en ökad tillväxt av Megascans-biblioteket, utvecklingen av Bridge och Mixer samt produkternas integrering med marknadsledande mjukvaror för 3D och grafik.

Lindahl har agerat rådgivare åt säljarna vid affären och Lindahls team har i huvudsak bestått av Mårten Steen (ansvarig delägare), Emira Peterson, Therese Norenäs, Erika Svensson, Anna Romell Stenmark, Hugo Norlén, Anders Leijon och Jonas Lenhammar.

Mer info om affären finns på nyteknik.se