Publicerat av Lindahl den 5 oktober, 2020

Lindahl rådgivare åt LobSor

Lindahl var legal rådgivare åt LobSor Holding AB vid STADA Arzneimittel AG:s förvärv av LobSor Pharmaceuticals AB.

LobSor grundades 2013 i Uppsala. LobSor tillhandahåller ett innovativt terapisystem för behandling av Parkinsons sjukdom i ett avancerat stadium. LobSor har utvecklat en ny gelformulering av en tredubbel kombination bestående av levodopa, karbidopa, entakapon, och som infusionernas kontinuerligt i tarmen med modern pumpteknologi. Terapin har lanserats i Sverige, Danmark, Norge och Finland, och STADA kommer att lämna in ansökningar om att lansera terapin i ett antal större europeiska marknader.

STADA Arzneimittel AG är baserat i Bad Vilbel, Tyskland. Bolaget är ledande inom tillverkning av högkvalitativa läkemedel och är majoritetsägt av Bain Capital och Cinven.

Lindahls huvudsakliga team utgjordes av Mikael Smedeby (Life Science/Corporate Finance), Hugo Norlén (Life Science/IP), Erika Svensson (Life Science/Corporate Finance), Therese Norenäs (Skatt) and Disa Almqvist (Corporate Finance).

För ytterligare läsning