Publicerat av Lindahl den 17 augusti, 2022

Lindahl biträder Beijer Alma vid avyttringen av koncernen Habia Cable

Lindahl har agerat rådgivare när Beijer Alma nyligen ingått avtal om att avyttra Habia Cable till HEW-KABEL Holding GmbH och dess aktieägare Andlinger and Company. Transaktionen sker mot kontant betalning och värderar Habia Cable till cirka 910 MSEK på kassa och skuldfri basis.

Habia Cable är en av Europas största tillverkare av specialkabel. Koncernen har produktionsanläggningar i Sverige, Tyskland, Polen och Kina och en säljorganisation som finns representerad i 12 länder i Europa och Asien.

Transaktionen förväntas vara slutförd under det tredje kvartalet 2022 och är föremål för sedvanliga villkor.

Lindahls team har bestått av Mikael Smedeby, Gabriel Svedberg, Alexander Tham, Elsa Malmqvist, Emira Peterson, Amanda Hahr och Anna-Karin Langdell Hagman.

Om Beijer Alma

Beijer Alma AB är en internationell industrigrupp med fokus på komponenttillverkning och industrihandel. I koncernen ingår förutom Habia Cable även Lesjöfors som är en av Europas största fjädertillverkare och Beijer Tech med starka positioner inom industrihandel och tillverkning i nordiska nischbranscher. Beijer Alma är noterat på NASDAQ Stockholm Mid Cap-lista.

Läs mer om förvärvet i Beijer Almas pressmeddelande här.