Publicerat av Legal Career den 29 november, 2022

Utmaningar för dig som rekryterar jurister

Du har tagit fram den perfekta kravprofilen, finslipat annonstexten, köpt en dyr annonsplats och planerat intervjuprocessen in i minsta detalj. Ansökningarna trillar in en efter en, men när ni närmar er sista ansökningsdag och du går igenom kandidaterna märker du att många inte alls har den profil ni söker. Till slut har 30 ansökningar förvandlats till en eller två kandidater som redan efter första telefonintervjun visar sig inte vara rätt för er. Känner du igen dig?

De flesta som har arbetat med rekrytering vet hur tidskrävande och svårt det kan vara att få in bra kandidater till processen. Det är en av de främsta anledningarna till att många företag väljer att använda extern rekryteringshjälp. Rekryteringskonsulten har oftast redan ett nätverk av relevanta kandidater – något som det rekryterande företaget kanske varken har tid, resurser eller kunskap att bygga upp själva.

– Jag upplever att det är extra tydligt när det handlar om rekrytering av jurister. Vi har till exempel gjort ett searchuppdrag där kunden sökte en väldigt specifik juridisk kompetens och bakgrund. Vi kom snabbt fram till att det var färre än 10 personer som överhuvudtaget var aktuella för tjänsten. Hur stor är sannolikheten att kunden skulle nått dem med annonsering? Säger Mathias Asp, juristrekryterare på Legal Career.

Ökad stress för chefsjuristen

Det blir allt vanligare att de största företagen har stora HR-avdelningar med egna in house-rekryterare och TA-managers som själva gör search och kontaktar potentiella kandidater. Men mindre organisationer har ofta inte den möjligheten. Då är det i stället den rekryterande chefen eller andra medarbetare som sköter detta parallellt med sina andra arbetsuppgifter. Så även om kompetensen och drivet finns i organisationen kan det vara svårt att få arbetstimmarna att räcka till.

– Många av de rekryterande chefer och HR-ansvariga vi pratar med upplever stor stress när viktiga rekryteringar inte går som planerat. Det är ju inte bara den egna arbetsbelastningen som ökar, utan även för den som får ta över arbetsuppgifterna under tiden. Inte sällan hamnar det på chefsjuristens bord, och då kan det vara skönt att åtminstone kunna lämna ifrån sig rekryteringen till någon annan. Säger Mathias Asp.

Kandidater som hoppar av

Antalet kvalitativa ansökningar till en jobbannons kan variera stort beroende på hur annonsen är formulerad samt vad det är för tjänst och arbetsgivare. Vissa rekryteringar går fort och smidigt medan vissa aldrig verkar gå i mål. Detta kan vara svårt att förutse och ibland omöjligt att planera för. Något som inte är ovanligt är att kandidater drar sig ur i slutet av processen, vilket ofta leder till både frustration och förseningar. Kandidaten kanske har haft för avsikt att byta jobb, men när hon väl säger upp sig kontrar arbetsgivaren med ett motbud som är för bra för att tacka nej till.

– Det är såklart tråkigt, och jag tror många tar det personligt. Men vårt jobb är att få till en så bra matchning som möjligt – hellre en kandidat som drar sig ur processen än en kandidat som säger upp sig första månaden! Som rekryterare ser jag dels till att ta reda på hur sannolikt det är att kandidaten kommer tacka ja, dels att alltid ha presenterat flera riktigt bra kandidater så inte hela processen hänger på en persons beslut. Säger Mathias Asp.

Stöd i pågående rekryteringsprocess

Men om man kört fast i sin rekryterings, till exempel för att det inte kommit in tillräckligt många ansökningar, kan en bra rekryteringskonsult snabbt sätta sig in i den pågående rekryteringen och stötta där det behövs. Mer tid kan ägnas åt de olika stegen i processen, och rekryteringskonsulten kan agera bollplank även i de moment hon inte själv arbetar med.

– Ibland kan små förändringar i annonstext, kravprofil eller själva processen göra stor skillnad för genomslagskraften. Kanske annonstexten kan vara på svenska i stället för engelska? Kanske ni har glömt att berätta om era fantastiska personalförmåner och vilken härlig stämning ni har på kontoret? Eller kan ni skippa det personliga brevet? Men ibland är det svårt på riktigt. Då krävs en juristrekryterare med kunskap, engagemang och en genuin vilja att lösa era problem! Säger Mathias Asp.

Legal Career är en del av Blendow Group som har över 30 års erfarenhet av juridisk kompetensförsörjning. Legal Career erbjuder alla delar ur rekryteringsprocessen, från annonsering till search och interimsuppdrag. Har du frågor om juristrekrytering? Kontakta oss på 0703222322 eller info@legalcareer.se eller besök vår hemsida och skapa en profil på vår karriärplattform.