Re:newcell vinnare av Norrsken Impact Award
Det svenska företaget Re:newcell har en teknik för att ta fram ett biologiskt nedbrytbart textilmaterial utifrån gamla kläder. Företaget utsågs förra veckan till en av tre vinnare i Norrsken Impact Awards som prisar de nordiska startups med störst möjlighet till global påverkan. Förutom Re:newcell utsågs Ignitia och N2 Applied till vinnare.
Re:newcell grundades för att tackla utmaningen att en försumbart liten del av alla världens kläder återvinns. Företaget har kommit att bli världens första tillverkare av en högkvalitativ textilråvara producerad av textilavfall från konsument. Sedan två år tillbaka är H&M delägare i företaget och i våras sålde man sin första kommersiella order. Materialet är en typ av cellulosafiber som kan användas för att producera t.ex viskosfiber för klädtillverkning.
Vi på Groth & Co hjälper Re:newcell med immaterialrättsfrågor kring bland annat varumärken och domännamn. Vi önskar Re:newcell stort grattis till Norrsken Impact Award och ett fortsatt lycka till!