Publicerat av Groth & Co den 18 oktober, 2019

Brexit – så påverkas varumärken, design och patent

Det mesta tyder på att Brexit kommer att ske den 31 oktober och att Storbritannien då lämnar EU. Resultatet av utträdet kommer sannolikt att ha en viss påverkan på immateriella rättigheter inom EU. Tre system kan komma att påverkas av Storbritanniens utträde: EU:s varumärkessystem, EU:s designregistreringssystem, och det kommande enhetliga patentsystemet (Unitary Patent System).

Varumärken

Efter Brexit så kommer nya EU-varumärken inte att omfatta Storbritannien. Vill man ha ett varumärke som omfattar Storbritannien måste man därför ansöka nationellt i Storbritannien.

För registrerade EU-varumärken kommer det brittiska patentverket att på utträdesdagen skapa motsvarande nationella varumärken i Storbritannien. Det nya nationella varumärken kommer att ha samma legala status som det ursprungliga EU-varumärket gällande ansökningsdatum, prioritet, senioritet etc. Detta kommer att göras automatiskt utan kostnad och ingen åtgärd behövs från varumärkesinnehavarna.

För pågående EU-varumärkesansökningar krävs däremot åtgärd. Då kommer det ansökande företaget att kunna ansöka om att registrera ett jämförbart brittiskt varumärke under de nio månaderna efter utträdesdagen. Därigenom också behålla det tidigare ansökningsdatum för den pågående EU-ansökan. Den brittiska ansökan måste dock vara för samma varumärke samt varor och tjänster som EU-ansökan.

Design

Efter Brexit så kommer nya EU-designregistreringar inte att omfatta Storbritannien. Vill man ha ett designskydd som omfattar Storbritannien måste man därför ansöka nationellt i Storbritannien.

Likt varumärken ovan kommer dock designregistreringar inom EU att automatiskt omvandlas till nationella registreringar i Storbritannien. Samma gäller för internationella designregistreringar som designerats EU genom Haagöverenskommelsen.

Patent

Då det ännu inte finns någon överenskommelse om EU-patent påverkas inte patenträttigheter av Brexit.