Publicerat av Cirio den 27 oktober, 2020

Cirio biträder 10x Genomics i förvärvet av CartaNA

Cirio har biträtt 10x Genomics i anslutning med deras förvärv av CartaNA AB. 10x Genomics ett USA-baserat bioteknikbolag som är noterat på NASDAQ i New York och som är marknadsledande inom singel-cell analys.

CartaNA är ett svenskt bioteknikföretag som utvecklar in-situ sekvensering, som är en RNA-analysteknik, och som består av en serie patentskyddade reagens, vilket syftar till att göra det möjligt för forskare att visualisera RNA-uttrycksprofiler direkt i vävnaden med subcellulär upplösning. CartaNAs reagenser för gensekvensering direkt i hela vävnadsprover ger forskare information om enskilda hjärncellers typ och funktion och om deras lokalisering i förhållande till varandra, vilket är värdefullt vid forskning för att förstå samspelet mellan celler och hur den omkringliggande miljön påverkas och bidrar till olika sjukdomstillstånd.

Cirios team har letts av Carl-Olof Bouveng och Per Hedman, och har bestått av Christopher Tehrani, Richard Perez, Fredrik Morfeldt, Johanna Permatz och Erik Ejdesjö.

För mer information, vänligen kontakta:

Carl-Olof Bouveng

Partner, Cirio