Svaga siffror för e-handeln i oktober – så mycket handlade svenskarna för

E-handelns omsättning uppgick under oktober till 10,8 miljarder kronor. Det är en minskning med 8 procent jämfört med oktober 2022. Det framgår av färska siffror från Svensk Handels E-handelsindikator.
Höstens försäljningsutveckling för e-handeln har hittills varit mycket svag. Det framgår av Svensk Handels E-handelsindikator.
Trots att något fler konsumenter e-handlade i oktober i år än samma månad förra året, 67 procent jämfört med 64 procent, sjönk totalomsättningen i e-handeln. Det beror på att den genomsnittliga totala köpesumman per e-handelskonsument för oktober månad var 13 procent lägre än i oktober 2022. Fler handlade alltså men till ett betydligt lägre belopp.
E-handlare jobbade hårt för att nå lönsamhet
Svensk Handel uppger att E-handelsindikatorn mäts i löpande priser utan att justera för inflationen, men en uppskattning av volymutvecklingen görs på totalnivå. Den totala omsättningsminskningen på 8 procent i löpande priser bedöms motsvara en minskning av totala e-handelsvolymen med 14 procent i oktober.
– Oktober var ännu en tuff månad för e-handeln i ett läge där flera e-handlare jobbar hårt för att nå lönsamhet. Många konsumenter har sannolikt hållit lite extra hårt i plånboken för att vänta in attraktiva erbjudanden i november, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Vidare framgår det av Svensk Handels siffror att omsättningen i e-handeln har minskat med 6 procent i löpande priser hittills i år, från januari till och med oktober, jämfört med samma period under fjolåret.