Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

Studie: 8 av 10 oroar sig för att företag missbrukar personuppgifter

Nyheter
Publicerad: 2021-09-28 09:04
Foto: Anders Wiklund / TT

Studier som BCG, Google och Ipsos har tagit fram visar att 8 av 10 oroar sig för att företag missbrukar personuppgifter som samlats in online. 

Managementkonsultföretaget Boston Consulting Group har tillsammans med Ipsos och Google undersökt konsumenters beteenden när det gäller integritet online. Deltagarna i studien är från Sverige, England, Frankrike och Holland.

Tappar kunder

Studierna visar att 9 av 10 konsumenter hellre handlar av varumärken som presenterar erbjudanden som är skräddarsydda för just dem. Digital marknadsföring är därmed ett kraftfullt verktyg.

– Från konsumentsidan är man trött på dålig kommunikation, man säger till företag att man vill ha en personaliserad och bra upplevelse, och så får man ofta skräp tillbaka. Många företag tappar kunder på att inte vara bra på personalisering, och de som är duktiga tar marknadsandelar och vinner kraftigt, säger Olof Darpö.

Men samtidigt som kunder efterfrågar riktad marknadsföring är de fortsatt försiktigt inställda till att dela med sig av privat information. Det visar studierna som baseras på intervjuer med över 7000 deltagare. Över ett dussin byråer, experter och varumärken har också deltagit i undersökningarna.

Svenska företag ligger efter

Studierna visar alltså att 80 procent av de intervjuade konsumenterna oroade sig över att deras personliga information skulle missbrukas. 68 procent uttryckte skepsis kring hur företag använder deras data i marknadsföring, och 8 av 10 efterlyser att företag ska vara mer transparenta kring vilken data de samlar in från besökare på sin hemsida.

– Mognadsgraden och insikten är klart lägre än vad den borde vara hos svenska ledningsgrupper. Det är fortfarande många som ser marknadsföring som en kostnadspost frikopplad från hur mycket man planerar att växa, och allt för få som kopplar samman det med sitt bredare arbete med data och integritet, säger Olof Darpö.

Svenska företags mognadsgrad ligger, enligt Darpö, i linje med övriga europeiska, men långt efter sina amerikanska konkurrenter.

– Svenska företag kämpar i motvind i USA. Det blir en naturlig konsekvens av att hamna efter i ett av de viktigaste områdena för att driva tillväxt, säger han.


Dela sidan:
Skriv ut: