Hoppa till innehåll
Nyheter

SSAB får 1,45 miljarder kronor i statligt stöd och från EU-fond



LULEÅ 20200831 SSAB:s hybrit:s nya pilotanläggning för framställning av fossilfri järnsvamp. Foto Henrik Montgomery / TT kod 10060

Tillväxtverket har beslutat att stålkoncernen SSAB ska få ett stöd om 1,45 miljarder kronor för omställning till fossilfri produktion av stål i Luleå.
Stödet kommer från det svenska programmet för EU-fonden för en rättvis omställning.
Hälften av stödet betalas av staten och resterande från EU-fonden.

Regeringen skriver i ett pressmeddelandet att SSAB Luleå är Sveriges största punktkälla för koldioxidutsläpp. Den nuvarande kol- och masugnsbaserade verksamheten i Luleå släpper ut cirka 3,1 miljoner ton CO2e per år, vilket motsvarar cirka 7 procent av Sveriges totala utsläpp.

– Regeringen har fortsatt valt att prioritera industrier och län med mycket höga koldioxidutsläpp i programmet för fonden för en rättvis omställning. Det är därför inriktat på stålindustrin i Norrbotten, metallindustrin i Västerbotten och mineralindustrin på Gotland, säger landsbygdsminister med ansvar för regional utveckling Peter Kullgren.

Stödet

– SSAB:s omställning är avgörande för att kraftigt minska Sveriges totala utsläpp i ett svep. Med detta stöd kan ytterligare en växel läggas in i arbetet för att ställa om vår tunga industri, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari.

Omställningsstödet till SSAB beskrivs som det största enskilda stödet inom det svenska programmet och uppgår till 1,45 miljarder kronor. Det och består av 725 632 000 kronor i EU-medel och 725 632 000 kronor i statlig finansiering. Den statliga medfinansieringen är avgörande för att Sverige ska kunna utnyttja medlen från EU-fonden.

Annons

Event & nätverk

Se alla event

Dagens Juridik Pro

Powered by Lexnova

Allt du behöver för juridisk analys: nyheter, rättsfall, expertkommentarer, video och AI-stöd – i ett professionellt abonnemang.

Få Tillgång
Annons