Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

Riksrevisionen granskar svenska myndigheters digitala service

Nyheter
Publicerad: 2022-08-04 08:19

Sverige halkar efter i arbetet med digital service. Nu startar Riksrevisionen en granskning av myndigheternas arbete med att utveckla den digitala servicen för att se om denna har varit effektiv, det framgår av ett pressmeddelande.

Svenska myndigheter ska tillhandahålla god och tillgänglig digital service. Flera internationella mätningar tyder dock på att Sverige halkar efter på flera områden. Samtidigt finns det tecken på att tillgängligheten i många fall brister, att myndigheternas digitala service är av varierande kvalitet och att utvecklingen sker ojämnt i förvaltningen.

Granskning

Riksrevisionen genomför därför en granskning av statliga myndigheters arbete med att utveckla digital service. Granskningen ska svara på om statliga myndigheters arbete med att utveckla den digitala servicen har varit effektivt.

– Riksdagen har varit tydlig med att detta är ett prioriterat område. Myndigheternas digitala service ska ha hög tillgänglighet och bidra till förenklingar för användare med olika behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning, säger riksrevisor Helena Lindberg i pressmeddelandet.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Myndigheternas digitala tjänster visar också brister vad gäller tillgänglighet för personer med någon form av funktionsnedsättning. Under perioden 2020–2021 gjorde Myndigheten för digital förvaltning (Digg) en ingående övervakning av tio statliga myndigheters webbtillgänglighet enligt lagen om tillgänglighet i offentlig digital service. För sju av de granskade myndigheterna blev resultatet att deras webbplats bedömdes mycket svår eller omöjlig att använda för många personer.


Dela sidan:
Skriv ut: