Nu ska kontrollen mot tandvårdssektorn skärpas.
Försäkringskassan får i uppdrag att påbörja arbetet med att förbereda skärpta villkor för anslutning till det statliga tandvårdsstödet.
Målet är att minska fusket och säkerställa att skattepengarna används på rätt sätt. Det uppger regeringen i ett pressmeddelande.
Det var redan den 4 december 2023 som en utredning om stärkt stöd till tandvård för våldsutsatta och ökad kontroll över tandvårdssektorn överlämnade sitt betänkande till regeringen.
Förslagen i utredningen innebar bland annat skärpta villkor för anslutning till Försäkringskassans system och ett utökat informationsutbyte med Socialstyrelsen och Inspektionen för vård och omsorg. Dessutom föreslogs riktade informationsinsatser till vårdgivare och mottagningar som är anslutna till systemet.
Minska fusket
Nu får Försäkringskassan i uppdrag att påbörja arbetet med att förbereda skärpta villkor för anslutning till det statliga tandvårdsstödet. Målet är alltså att minska fusket och säkerställa att skattepengarna används på rätt sätt.
– Vi måste säkerställa att våra skattepengar används på rätt sätt och att tandvården håller hög kvalitet. Genom att skärpa kontrollen kan vi minska fusket och se till att de som verkligen behöver stöd får det, säger socialminister Jakob Forssmed.
Strängare villkor för anslutning
Försäkringskassan ska använda medlen för att utveckla sitt utredningsarbete kopplat till det statliga tandvårdsstödet, förbereda för införandet av strängare villkor för anslutning till deras elektroniska system och förbättra ersättningsvillkoren. Dessutom ska myndigheten utöka informationsutbytet med Socialstyrelsen och Inspektionen för vård och omsorg, samt genomföra riktade informationsinsatser till vårdgivare och mottagningar som är anslutna till systemet.
För att genomföra uppdraget ska Försäkringskassan samarbeta med Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, Socialstyrelsen och Inspektionen för vård och omsorg.