Attunda tingsrätt har idag meddelat dom mot den man som dödade en 13-årig flicka i Täby den 1 september. Mannen döms för mord och tingsrätten överlämnar honom till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Mannen har berättat att han sedan en tid hade upplevt störande ljud från lägenheten ovanför. Där bodde flickan med sin mor och två syskon.
Mannen ansåg att ljuden framförallt orsakades av modern och bestämde sig för att döda henne. Planen var att slå ihjäl henne med en hammare, såga upp kroppen med en bågfil och slänga kroppsdelarna i olika sopnedkast.
Av en tillfällighet var den 13-åriga flickan ensam hemma. Mannen dödade då i stället henne genom att slå henne i huvudet med hammaren och slutligen kväva henne. När polisen kom försökte han begå självmord men lyckades inte.
Av ett rättspsykiatriskt utlåtande framgår att mannen var allvarligt psykiskt störd och att han är i behov av rättspsykiatrisk vård.
Tingsrätten överlämnar honom därför till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Han ska även betala skadestånd till flickans anhöriga med sammanlagt 230 000 kronor.
Foto: Lars Pehrson/SvD/Scanpix