Patienten genomgick sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning och chefsöverläkaren grundade sitt beslut om att omhänderta telefonen bland annat på att patienten de senaste veckorna hade ringt till Skatteverket och begärt ut uppgifter om olika personer – inklusive chefsöverläkaren själv.
Patienten hade dessutom ringt chefsöverläkaren på dennes privata mobiltelefon.
Enligt chefsöverläkaren led patienten bland annat av storhetsvansinne. han har medicinerat sedan lång tidd tillbaka – dock med ”ofullständig effekt”.
Förvaltningsrätten i Linköping kom fram till att patienten hade missbrukat sin rätt att använda mobiltelefon. Med hänsyn till hans diagnos och problematik samt de brott han var dömd för ansåg man att innehav av mobiltelefon var till men för vården av honom. Chefsöverläkaren hade därmed haft fog för sitt beslut och förvaltningsrätten beslöt att låta beslutet bestå.
Kammarrätten i Jönköping instämmer nu i detta och avslår patientens överklagande.
Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix