Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

P-automater upphandlades felaktigt av Örebro kommun

Nyheter
Publicerad: 2020-09-25 07:50
Foto: Claudio Bresciani / TT /

Örebro kommun gjorde en direktupphandling av parkeringsautomater.
Nu vänder sig Konkurrensverket till förvaltningsrätten och yrkar att kommunen döms att betala 145 000 kronor i böter/upphandlingsskadeavgift.
Upphandlingen var, menar de, otillåten.

I början av förra året hade kommunen ett fyrtiotal parkeringsautomater, som var ur funktion.
Något gällande avtal angående leverans av p-automater fanns inte, och en ny upphandling hade försenats på grund av ”interna omständigheter”.

Därför vände sig kommunen, vid sammanlagt fyra tillfällen, direkt till en tidigare leverantör av parkeringsautomater, utan att köpet först annonserades enligt lagen om offentlig upphandling.
Nu yrkar Konkurrensverkets om upphandlingsskadeavgift avseende ett avtal som slöts i oktober 2019. Värdet av upphandlingen uppgår till 1 916 838 kronor, vilket överskrider gränsen för när en direktupphandling kan genomföras.

”Allvarlig överträdelse”

– En otillåten direktupphandling är en allvarlig överträdelse av upphandlingsreglerna. Det är viktigt att den upphandlande myndigheten har framförhållning och planerar sina upphandlingar på ett sådant sätt att otillåtna direktupphandlingar inte sker, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

Konkurrensverket ansöker nu hos Förvaltningsrätten i Karlstad att domstolen dömer Örebro kommun att betala 145 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.


Dela sidan:
Skriv ut: