Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

Ny konsumentköplag med med bättre villkor träder i kraft

Nyheter
Publicerad: 2022-04-26 11:00
Foto: Henrik Montgomery / TT

Från och med den första maj träder den nya konsumentköplagen i kraft.
Med den får konsumenter bättre möjligheter att reklamera varor som det är fel på.

Enligt den tidigare bestämmelsen ligger ansvaret för att bevisa att felet var ursprungligt mest på konsumenten, bara under de första sex månaderna var det säljarens ansvar att visa att så inte var fallet. Men med den nya lagen är det säljarens ansvar att under de första två åren att kunna visa att felet inte fanns från början.

Tiden som konsumenten har rätt att reklamera, det vill säga klaga på en vara som visat sig vara felaktig, sträcker sig som tidigare över totalt tre år.

”Kommer betyda mycket”

 –Den här förändringen tror jag kommer att betyda mycket för många konsumenter. Efter de första sex månaderna har det varit svårt för den som köpt något att kunna bevisa att felet fanns där från början, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket. 

Förutom reklamationsrätten innehåller den nya lagen bestämmelser om att den som tillhandahåller varor med digitala delar till exempel datorer och mobiler, blir skyldig att göra säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar under viss tid. 

Specialregler för djurköp

Köp av djur omfattades av den tidigare lagen, men nu införs vissa specialregler. Vid köp av djur är tiden för den omvända bevisbördan sex månader och för djur som är dyrare än cirka 5 000 kronor kan den avtalas bort.

Den nya lagen gäller för varor som köpts tidigast den 1 maj i år.


Dela sidan:
Skriv ut: