Kravet på tillstånd för kamerabevakning ska slopas.
Dessutom ska möjligheterna för brottsbekämpande myndigheter att kamerabevaka i brådskande fall förbättras.
Det föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Enligt regeringen syftar förslagen till att reglerna om kamerabevakning ska bli mer ändamålsenligt utformade och motsvara de behov av bevakning som finns i dag.
I lagrådsremissen föreslås därför bland annat att kravet på tillstånd till kamerabevakning tas bort, att brottsbekämpande myndigheter får möjlighet att bedriva kamerabevakning på fler platser samt att nya och utvidgade undantag införs från kraven att informera om kamerabevakning som brottsbekämpande myndigheter bedriver från ett civilt fordon eller drönare.
– Sammantaget innebär förslagen att det blir enklare för kommuner, regioner och statliga myndigheter att börja kamerabevaka, samtidigt som möjligheterna för brottsbekämpningen att använda sig av kameror i sin verksamhet utökas, säger justitieminister Gunnar Strömmer (M) i ett pressmeddelande.
Lagändringarna föreslås träda ikraft den 1 maj nästa år.