Det strider mot lagen att rutinmässigt kroppsvisitera patienter på en rättspsykiatrisk avdelning.
Det konstaterar Justitieombudsmannen i ett färskt beslut.
I JO-anmälan angavs att patienter på en rättspsykiatrisk avdelning på Akademiska Sjukhuset i Uppsala uppmanades att visa upp medhavda föremål.
Även om instruktionen till personalen är att de ska vädja eller fråga patienterna vänligt, så blir resultatet ändå att det utförs en kroppsvisitation, skrev anmälaren.
Anmälaren anförde också att det tidigare funnits ett dokument på avdelningen, synligt, av vilket det framgått att medhavda föremål kan komma att kvarhållas i väntan på läkarbeslut om kroppsvisitation eller ytlig kroppsbesiktning.
Strider mot lagen
Nu konstaterar chefs-JO, som utrett anmälan, att rutinen innebär att patienterna kroppsvisiteras.
Enligt JO får kroppsvisitation endast ske i enskilda fall efter beslut av chefsöverläkaren när det rör sig om en avdelning med säkerhetsklass 3. Mot den bakgrunden finns det inte utrymme för vårdinrättningen att under åberopande av patienternas samtycke tillämpa den aktuella rutinen.
Rutinen strider därför mot lag, konstaterar JO.