Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

Migrationsverket rensar listan över godkända asylbiträden

Nyheter
Publicerad: 2020-05-20 14:15
Foto: Johan Nilsson / TT /

I ett nytt rättsligt ställningstagande förtydligar Migrationsverkets rättschef Fredrik Beijer vilka kompetenskrav som ställs på offentliga biträden i migrationsärenden.
– De som inte har tillräckliga kvalifikationer kommer strykas från Migrationsverkets förteckning, säger han.

– Vi har ibland sett att de som förordnar de offentliga biträdena inte har förstått, eller glömt bort, att det inte är en garanti att man har de kompetenser som krävs bara för att man finns med på listan. Det är ju en lista dit man själv anmäler sitt intresse att få uppdrag. Detta blir en ytterligare påminnelse om att den som förordnar ett biträde har ett ansvar, säger Fredrik Beijer till Dagens Juridik. . 
Han menar att det är myndighetens ansvar att se till att den asylsökande får ett kvalificerat biträde.

Juristexamen huvudregel

I dagsläget finns inga uttryckliga krav på att offentliga biträden ska ha någon speciell utbildning. Vem som helst, en advokat, en biträdande jurist eller någon annan som anses lämplig, kan enligt rättshjälpslagen utses som offentligt biträde.
Enligt förarbetena framgår dock att huvudregeln är att den förordnade ska ha en juristexamen.

Sammanlagt har, enligt Advokatsamfundet, över 2 000 personer anmält intresse för uppdrag som offentligt biträde hos Migrationsverket,
Runt hundra har inte lämnat in någon dokumentation som styrker deras kompetens.
Alltså har de inte visat att de har juristexamen, processvana eller tidigare erfarenhet som ombud i migrationsrättsliga ärenden.

Krav förtydligas

I det nya rättsliga ställningstagandet från Migrationsverket förtydligas kraven på den som vill vara offentligt biträde, men inte har juridisk utbildning. Enligt ställningstagandet måste det finnas ”dokumentation som visar att han eller hon har tillräcklig juridisk kunskap.”
Biträdet måste också ha ansvarsförsäkring.
Och om en person inte lämnar in handlingar som styrker kompetensen styrks hen från Migrationsverkets intresselista.

Samtidigt framgår av ställningstagandet att Migrationsverkets handläggare ”alltid måste kontrollera biträdets lämplighet” i samband med ett förordnande, men att Migrationsverket också bör anta att advokater och biträdande jurister på advokatbyråer uppfyller kravet på lämplighet, om det inte finns särskilda skäl som talar för något annat.
– Det ju vara så att man inte är lämplig, trots att man har de de kompetenser som krävs. Alla ärenden är olika och måste bedömas enskilt, säger Fredrik Beijer till Dagens Juridik.


Dela sidan:
Skriv ut:

Kommentarer
Håll dig till ämnet i artikeln du kommenterar och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och för berörda personer i artikeln. Inlägg som vi bedömer som olämpliga kommer tas bort.