Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

Mastercard, Visa och Amex agerar mot abonnemangsfällor

Nyheter
Publicerad: 2023-01-20 08:57
Foto: Mastercard

Mastercard, Visa och American Express kräver nu, efter påtryckningar från EU-myndigheter, att handlare tillhandahåller fullständiga abonnemangskostnader när konsumenter uppger sina kreditkortsuppgifter.

Enligt Konsumentverket har omkring tio procent av konsumenterna inom EU någon gång blivit lurade att teckna ett oönskat abonnemang.

”Ofta har konsumenter gått i abonnemangsfällor efter att ha tagit del av manipulativ marknadsföring på internet. Konsumenten tror att de ska få prova något gratis eller att de accepterar ett erbjudande till väldigt låga priser. I själva verket har konsumenten ovetandes ingått ett avtal om återkommande betalningar. Viktig information om vad abonnemanget egentligen kostar har gömts undan eller helt utelämnats”, beskriver Konsumentverket.   

Förändrat sina processregler

Nu har EU:s konsumentskyddsmyndigheter, under ledning av den danska konsumentombudsmannen, fört en dialog med kreditkortsföretagen Mastercard, Visa och American Express om problemet. Kreditkortsföretagen har nu förändrat sina processregler så att de uppfyller EU:s konsumentlagstiftning.

”Förändringarna ska säkerställa att handlare ger konsumenter tydlig information om abonnemangskostnader innan de ingår avtal”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.  

– Jag är nöjd med att de större kreditkortsföretagen nu kräver att handlare tillhandahåller fullständiga abonnemangskostnader när konsumenter uppger sina kreditkortsuppgifter. Vi uppmuntrar alla betaltjänstleverantörer att följa kreditkortsföretagens exempel och bidra till ökad e-handelssäkerhet genom att avskräcka bedrägliga handlare att lura konsumenter genom vilseledande webbdesign, säger Didier Reynders EU-kommissionär med ansvar för rättsliga frågor.  


Dela sidan:
Skriv ut: