En mamma åtalas för grovt olaga tvång och grov fridskränkning mot sin dotter.
Åtalet rör en händelse från september 2019 där flickan bland annat tvingades ned med i ansiktet i hästbajs.
Fler gärningar är fortfarande under utredning, enligt åklagaren.
Enligt stämningsansökan har mamman tagit tag i dotterns hår och dragit ut henne från bostaden och knuffat henne baklänges så hon ramlat till marken, varpå mamman både kastat hästbajs på henne och tryckt ner hennes ansikte i hästbajs så hon fått det i ansiktet, munnen och håret.
– Jag åtalar mamman för grovt olaga tvång mot flickan för detta. I övrigt åtalas hon även för grov fridskränkning där den här händelsen endast är en del i det brottet. Övriga gärningar som ingår i den grova fridskränkningen är fortfarande under utredning. Där råder sekretess och åtal kan preliminärt förväntas senare i höst, säger kammaråklagare och förundersökningsledare Nils Eliasson vid Växjö åklagarkammare i ett pressmeddelande.
Åklagaren gör gällande i stämningsansökan att brottet utgjort ett led i en upprepad brottslighet som systematiskt utövats mot dottern och flera syskon, och det bör enligt åklagaren bedömas som grovt eftersom det varit en del av mammans uppfostringsmetod. Fler gärningar är alltså fortfarande under utredning.
– Skälet till att jag delar upp åtalet är att brottet olaga tvång har en preskriptionstid på fem år, säger Nils Eliasson.
Tvingade bonusbarn jaga dottern
Mamman åtalas också för olaga tvång mot sin bonusson, eftersom han av mamman ska ha hotats till att jaga och hålla fast dottern i samband med att hon sprungit iväg.
Det underförstådda hotet har enligt stämningsansökan bestått i att mamman systematiskt utsatte pojkens syskon för brottsliga gärningar, bland annat när syskonen inte utfört uppgifter de fått av mamman.
Åklagaren menar att det är särskilt försvårande att brottet utförts av en bonusförälder, och att det inneburit tvång att utsätta ett annat syskon för kränkande behandling.