Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

Länsförsäkringar anmäler en personuppgiftsincident till IMY

Nyheter
Publicerad: 2021-06-10 07:29

Länsförsäkringar anmälde i måndags den 7 juni en möjlig personuppgiftsincident till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Incidenten är liknande den som uppmärksammats hos Avanza.

Länsförsäkringar anmäler en möjlig personuppgiftsincident till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Det framgår av ett pressmeddelande.

– Vi ser allvarligt på händelsen och ber våra besökare på vår webbplats om ursäkt. Det här är ett fel som orsakats av den mänskliga faktorn. Nu vidtar vi åtgärder som gör att misstaget inte ska kunna upprepas, säger Susanne Bergh, chef Kund- och kanalstöd, Länsförsäkringar AB.

En funktion var påslagen av misstag

Länsförsäkringar uppger att incidenten upptäcktes efter att felet påtalats av SR Ekot onsdagen den 2 juni.

”Länsförsäkringar kunde den 4 juni konstatera att en funktion för riktad marknadsföring, ”avancerad matchning”, på webbplatsen av misstag varit påslagen. Funktionen kan exponera besökare som fyllt i formulär på vår webbplats mot Facebook”, skriver länsförsäkringar.

Stängt av funktionen

Länsförsäkringar uppger att man nu har fattat beslut om att inte använda funktionen ”avancerad matchning”, men ett handhavandefel gjorde att funktionen av misstag slogs på den 10 mars.

”Den stängdes av omedelbart när det upptäckes den 4 juni”, skriver Länsförsäkringar.


Dela sidan:
Skriv ut: