Hoppa till innehåll
Nyheter

Kvinna våldtog minderåriga pojkar



Foto: Sandra Qvist /TT

Hovrätten river upp undersinstansens avgörande och dömer en 40-årig kvinna för två fall av våldtäkt mot barn istället för sexuellt utnyttjande av barn.
Domstolen pekar på den stora åldersskillnaden samt det faktum att hon kommit i kontakt med målsägandena genom sina egna barn.

Blekingen tingsrätt dömde kvinnan för sexuellt utnyttjande av barn vid två tillfällen avseende två 14 åriga pojkar.

Tingsrätten ansåg att det fanns omständigheter som gjorde att brotten skulle betraktas som mindre grova.

Hovrätten över Skåne och Blekinge gör en helt annan bedömning och dömer henne nu till 4,5 års fängelse för två fall av våldtäkt mot barn samt ett fall av olaga hot.

Halv miljon i skadestånd

I ett pressmeddelande betonar domstolen att åldersskillnaden mellan kvinnan och målsägandena varit stor samt att hon kommit i kontakt med pojkarna genom sina egna barn.

Vidare framhåller domstolen att hon strax före samlaget med en av pojkarna gett honom en gåva i form av ett par hörlurar samt att pojken ”blivit personlighetsförändrad” efter händelsen. Detta menar hovrätten talar starkt för att samlaget inte byggt på frivillighet från pojkens sida.

Även den andre målsäganden har mått dåligt efter händelsen. Han gavs ingen gåva i förväg men bjöds på alkohol av kvinnan inför samlaget. Även här gör hovrätten bedömningen att samlaget inte byggt på fullständig frivillighet från målsägandens sida.

Kvinnan döms inte bara till fängelse utan ska även betala sammanlagt 490 000 kronor i skadestånd till de båda pojkarna.

Annons

Event & nätverk

Se alla event

Dagens Juridik Pro

Powered by Lexnova

Allt du behöver för juridisk analys: nyheter, rättsfall, expertkommentarer, video och AI-stöd – i ett professionellt abonnemang.

Få Tillgång
Annons