Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

Konsumentverket varnar för ”kreativa” bedragare

Nyheter
Publicerad: 2023-01-12 08:47
Cecilia Tisell, generaldirektör och konsumentombudsman

Konsumentverket varnar nu för bedragare efter flera samtal från konsumenter som berättar att de blivit uppringda av Konsumentverket som erbjudit hjälp på olika sätt.
Det är bedragare som utger sig för att vara från Konsumentverket, uppger myndigheten.

Konsumentverket skriver i ett pressmeddelandet att det dessvärre har blivit ett återkommande problem att bedragare ringer till konsumenter och utger sig för att vara från Konsumentverket.

”Vår upplysningstjänst Hallå konsument märker nu en ökning av oroliga konsumenter som hör av sig och undrar om det verkligen är vi som ringer. Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal. Konsumentverket betalar heller aldrig ut någon ersättning till konsumenter. Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura in konsumenter i falsk trygghet”, skriver Konsumentverket.

Vad som sägs varierar

Vad som sägs i samtalen varierar. En del konsumenter som blir uppringda har tidigare blivit utsatta för ett bedrägeri, andra blir under samtalet informerade om ett påhittat bedrägeri som ska ha skett. I samtalen hänvisar bedragarna bland annat till att konsumenten ska ha blivit id-kapad, utsatt för bankbedrägeri eller pålurad påhittade telefonabonnemang.

Gemensamt är att bedragaren som ringer påstår sig kunna hjälpa konsumenten att till exempel bli av med ett påhittat abonnemang eller få hjälpa att få pengar tillbaka. För att få hjälpen som erbjuds uppmanas konsumenten att legitimera sig med bank-id eller uppge sina bankuppgifter.  

Lämna aldrig ut personuppgifter

Konsumentverket uppmanar nu att aldrig lämna ut personuppgifter över telefonen.

”Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen. Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger”.


Dela sidan:
Skriv ut: