Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

Konsumentverket varnar för brister på sajter som använder dropshipping

Nyheter
Publicerad: 2022-06-17 08:52

Det finns stora konsumenträttsliga problem hos företag som säljer varor med så kallad dropshipping. Det visar en granskning som Konsumentverket har genomfört på 18 webbplatser som säljer varor till svenska konsumenter med dropshipping.

Konsumentverket riktar nu skarp kritik mot sajter som använder dropsjipping och menar att det finns stora konsumenträttsliga brister på dess sajter.

Dropshipping är en affärsmodell som används av företag som säljer varor på nätet. Modellen innebär att det säljande företaget inte har något eget lager. I stället finns lagret hos en tredje part, leverantören, som skickar varan direkt till konsumenten när konsumenten har genomfört köpet i säljarens webbshop. Företaget som ansvarar för webbshopen, och som konsumenten ingår avtal med, hanterar varken paketeringen eller leveransen utan endast webbplatsen och marknadsföringen av varorna.

Utbredda problem

Konsumentverket visar i sin granskning på utbredda problem, brister och överträdelser inom alla områden hos företagen. Men Konsumentverket vill särskilt lyfta fram tre områden där konsumenten kommer i kläm och riskerar att drabbas extra mycket på grund av företagens brister. 

Dels pekar Konsumentverket på attwebbplatser stängs ner så att konsumenten inte kan komma i kontakt med företaget. Eftersom företaget är ansvarigt för ursprungliga fel i varan i tre års tid gör det att konsumenter inte kan använda sina lagstadgade rättigheter. Vader uppger myndigheten att flera av de granskade webbplatserna har redan stängts ner efter Konsumentverkets granskning.

På sajterna saknas det även information om tillkommande kostnader som avser importmoms och tullavgifter. Konsumenter får ofta betala mer för varorna än de har trott vid beställningen. Det kan ses som vilseledande marknadsföring.

Allvarligt med många olika överträdelser

Konsumentverket pekar även på företagens hantering av ångerrätts- och reklamationsärenden. Stora brister i hantering och egna regler för ångerrätt och reklamation som inte stämmer överens med lagens krav.

– Det är väldigt allvarligt med många olika överträdelser. Konsumenter behöver vara uppmärksamma på att det kan vålla stora problem att handla på de här webbplatserna, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket.


Dela sidan:
Skriv ut: