Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

Konsumentverket granskar spelreklam

Nyheter
Publicerad: 2020-05-21 09:34
Foto: Janerik Henriksson / TT /

Trots en ”positiv utveckling” anser Konsumentverket att det finns förbättringar att göra.
Därför fortsätter granskningen av spelreklam.

Konsumentverket har granskat spelreklam i flera olika kanaler, bland annat i tv, poddar, tidskrifter, internet och sociala medier, skriver de i ett pressmeddelande.
Syftet är att ”utvärdera om marknadsföringsreglerna följs och om spelbolagen tagit till sig de bedömningar som Konsumentverket gjorde i 2019 års granskning”.  

”Samma nivå”

Antalet annonser som berör spel har inte minskat, enligt granskningen utan ligger på samma nivå, Detsamma gäller marknadsföringen av jackpottar och bonuserbjudanden.

Just marknadsföring av bonuserbjudanden är ett område där det enligt granskningen skett tydliga förbättringar. Men det finns fortfarande stora brister. Enligt Konsumentverket bör det ”i ganska många fall lämnas klarare, tydligare och mer lättillgänglig information om regler och villkor för bonuserbjudandet.”

”Förväntas ta hänsyn”

Det färdiga resultatet av granskningen har nu skickats ut till spelbranschen och företagen förväntas ta hänsyn till Konsumentverkets bedömningar vid utformning av spelreklam i framtiden.
Förutom den övergripande granskningen bedriver myndigheten dessutom tillsyn mot enskilda spelbolag, skriver man i pressmeddelandet.


Dela sidan:
Skriv ut:

Kommentarer
Håll dig till ämnet i artikeln du kommenterar och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och för berörda personer i artikeln. Inlägg som vi bedömer som olämpliga kommer tas bort.