Konsumentverket: Elhandelsbolag vilseleder om rörligt elpris

Mer än var tredje elhandelsbolag uppger olika elpris på sin hemsida och på fakturan. Det framgår av en granskning av Konsumentverket, enligt Sveriges Radio.
Om elbolagen inte rättar sig väntar stämningar i Patent- och marknadsdomstolen.
Mer än var tredje elhandelsbolag, 12 av 29, uppger olika elpris på sin hemsidan och på fakturan. Det framgår av Konsumentverkets granskning, enligt Sveriges radio.
Det är dessutom svårt för kunderna att förstå hur det rörliga elpriset sätts då bolagen använder minst 16 olika begrepp för att beskriva hur de sätter sina priser, menar Konsumentverket.
– Det används många olika begrepp för elpriset, spotpris och inköpspris kan vilseleda konsumenterna att tro att elpriset är identiskt med elpriset på elbörsen Nordpool, säger Ulrika Edlund till Sveriges Radio.
Prisinformation ska vara korrekt och tydlig
Enligt lag ska prisinformation vara korrekt och tydlig. Men i de granskade fallen är prisinformationen komplicerad att förstå även avtalsvillkoren är obegripliga, uppger Ulrika Edlund för SR.
Elbolagen har fått ta del av granskningen. Konsumentverket kommer inom några månader öppna tillsynsärenden. Om bolagen inte rättar sig riskerar de att stämmas i Patent- och Marknadsdomstolen, enligt SR.