Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

KO stämmer Qliro för påträngande lånereklam

Nyheter
Publicerad: 2022-05-11 08:42

Qliro skickar ut flera mejl och reklam för lån till kunder som betalat sina köp på nätet via bolaget.
”Qliros påträngande marknadsföring för att få fler att ta lån är helt oacceptabel”, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

Konsumentombudsmannen, KO, stämmer Qliro för marknadsföring som strider mot konsumentkreditlagen och marknadsföringslagen.

Betalbolaget ska ha skickat flera mejl med reklam för lån till kunder som betalat köp på nätet med faktura genom Qliro. En person fick 17 mejl på kort tid med uppmaning att låna pengar.

Krav på måttfullhet

Reklamen, som företaget mejlade ut, framhöll hur enkelt och bekymmersfritt det är att låna pengar – något som går emot kravet på måttfullhet när det handlar om krediter. 

– Eftersom vi vet att konsumenter riskerar att lockas att ta lån som de inte har råd med är det viktigt att kreditföretagen följer lagen och inte utmålar lån som ett lätt sätt att reda ut sin ekonomi, säger Ida Nyström, processråd vid KO.

Förutom att konsumenter på kort tid fick många mejl från företaget, mellan tre och 17 mejl, har innehållet varken varit återhållsamt eller neutralt, menar KO. Reklamen har bland annat innehållit följande uppmaningar: ”säg hej då till dyra lån”, ”samla lån och få mer pengar över i sommar” och ”ett smart lån som ger pengar över”.

”Oacceptabel marknadsföring”

I reklamen framhöll Qliro också att väldigt många konsumenter har ansökt om lån hos företaget och på så sätt framställt det som något odramatiskt och fördelaktigt att göra. Företaget har till exempel använt påståendet ”gör som tusentals andra, testa och se vad vi kan göra för dig” och ”80 000–95 000 kunder har redan ansökt om lån”.

När Konsumentverket inledde en granskning av Qliro förra året upphörde företaget med lånereklam via mejl.

”KO väljer ändå att gå vidare med en stämningsansökan eftersom det är angeläget att få domstolens syn på hur lagen ska tolkas när det gäller marknadsföring av krediter. Att reglerna prövas och blir tydliga är viktigt både för branschen och för tillsynsmyndigheten Konsumentverket”, skriver KO i ett pressmeddelande.

Qliros påträngande marknadsföring för att få fler att ta lån är helt oacceptabel. Det skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell i en kommentar.

– Enligt konsumentkreditlagen ska marknadsföring av krediter vara måttfull. Det vi har sett flera exempel av i Qliros marknadsföring är enligt min mening allt annat än måttfullt. 


Dela sidan:
Skriv ut: