Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

Jollyroom vinner två e-handelsbråk inför julhandeln

Nyheter
Publicerad: 2020-11-20 08:53
Foto: Stefan Wahlberg/DJ

Inför Blackweek och julhandeln har nu e-handelsbutiken Jollyroom vunnit två marknadsföringstvister i domstolen. Konkurrenterna hotas med vite vid för aggressiva marknadsföringskampanjer.

E-handelsjätten Jollyroom, med storägaren Ole Sauer i spetsen, har i en rad stämningar mot konkurrenter yrkat att Patent- och Marknadsdomstolen ska förbjuda dessa att marknadsföra sina produkter på ett aggressivt sätt så som Jollyroom självt förbjöds att marknadsföra sina efter KO:s granskning.

I juli kom domstolen fram till att Babyland Online Nordics förbjuds vid vite om 1 miljon kronor att bland annat marknadsföra sina barn- och babyprodukter med uttryck såsom Black Week Deals eller liknande om priserna inte är väsentligt lägre än bolagets normala priser. Nu har domstolen kommit fram till ytterligare två beslut.

Vite om 1,5 miljoner kronor

Ett av dessa rör konkurrenten Lekmer, med ägaren riskkapitalbolaget Verdane Capital. Jollyroom kräver ett vite om 1,5 miljoner kronor för vilseledande marknadsföring.

Både Jollyroom och Lekmer är e-handelsbolag med hårda marknadsföringskampanjer om kraftigt nedsatta priser på varor som riktar sig främst till blivande och småbarnsföräldrar.

Patent- och marknadsdomstolen förbjuder nu Lekmer AB, vid äventyr av vite om 1,5 miljoner kronor, att felaktigt påstå att en vara haft ett visst ordinarie pris, att försäljningspriset är nedsatt med ett visst belopp, att försäljningspriset är nedsatt med en viss procentsats i förhållande till det ordinarie priset.

Lekmer får heller inte felaktigt ge intrycket av att priset för en eller flera varor är nedsatt endast under en av Lekmer angiven period. E-handelsbutiken får heller inte felaktigt ge intrycket av att en rabattkod ger särskilda prisfördelar endast under en av Lekmer angiven period.

Förbjuds använda flera vanliga uttryck

Lekmer förbjuds även att använda uttrycken ”RENSA LAGRET HÄR” eller ”UTFÖRSÄLJNING” eller använda uttrycket ”OUTLET”. 

Lekmer får heller inte använda uttrycken ”REA”, ”VÅRREA”, och/eller ”SOMMARREA”, då försäljningen inte avser produkter som ingår i e-handeldsbutikens ordinarie sortiment, försäljningen inte sker under en begränsad tid och priserna inte är väsentligt lägre än de normala priserna för motsvarande produkter.

Lek mer får heller inte använda uttrycket ”BLACK WEEK” under förutsättning att försäljningen inte avser produkter som ingår i Lekmers ordinarie sortiment, försäljningen inte sker under en begränsad tid och priserna inte är väsentligt lägre än Lekmers normala priser för motsvarande produkter.

Förbuden ska träda i kraft från och med den 4 december 2020. 

Patent- och marknadsdomstolen förpliktigar Lekmer att ersätta Jollyroom för dess rättegångskostnad med cirka 5 miljoner kronor där 4,8 miljoner kronor avser ombudsarvode. 

Ytterligare en vinst

Samtidigt har det kommit en liknande dom där Babyshop Sthlm Holding står som motpart till Jollyrooms stämning. Även i denna dom står Jollyroom som en vinnande part.

Patent- och marknadsdomstolen förbjuder Babyshop Sthlm Holding vid vite om 1,5 miljoner kronor att ”vid marknadsföring av barn- och babyprodukter felaktigt påstå att en vara haft ett visst ordinarie pris eller att försäljningspriset är nedsatt med visst belopp eller med en viss procentsats i förhållande till det ordinarie priset”.

Vidare förbjudas Babyshop Sthlm Holding vid vite om 1,5 miljoner kr att vid marknadsföring av barn- och babyprodukter felaktigt ge intryck av att priset för en eller flera varor är nedsatt endast under en angiven period.

Patent- och marknadsdomstolen förbjuder även Babyshop Sthlm Holding vid vite om 1,5 miljoner kronor att vid marknadsföring av barn- och babyprodukter använda uttrycken ”REA”, ”SALE”, ”SUMMER SALE”, ”SOMMARREA” eller ”SEASON SALE” om inte försäljningspriset avser produkter som ingår i Babyshops ordinarie sortiment, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är väsentligen lägre än Babyshops normala priser för motsvarande produkter.

Babyshop Sthlm Holding ska ersätta Jollyroom för dess rättegångskostnad med 2,5 miljoner kronor, varav 2,3 miljoner kronor avser arvode.

Ägarna

Temperaturen på leksaksmarknaden steg redan efter att EQT:s portföljbolag Top-Toy, med BR och Toys R Us, gick i konkurs i slutet av 2018. 

Bakgrunden till stämningsansökan är att Jollyroom å sin sida har förbjudits att vidta olika former av aggressiv marknadsföring. Patent- och marknadsdomstolen har satt vitet till 3 miljoner kronor om Jollyroom ändå gör det. När det beslutet kom bestämde sig Jollyroom för att granska konkurrenterna och noterade då Lekmers marknadsföring.

Bakom Jollyroom står vd:n och storägaren Ole Sauar, som även byggde upp marknadsplatsen Komplett, en sorts norsk Amazon-kopia.

Lekmer ägs av Babyshop vars största ägare är riskkapitalbolaget Verdane Capital. Men i ägarledet finns även Industrial Development Partners med de avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson, SCA:s styrelseveteran Rolf Börjesson samt Industrivärdens tidigare vd Anders Nyrén. Även Hexatronics tidigare storägare Gert Nordin är delägare i Babyshop. Dessutom klev bland annat Nordnets tidigare styrelseordförande Claes Dinkelspiel in som ägare vid nyemissionen på 151 miljoner kronor som finansierade Lekmer-köpet. 

Premiuminnehåll
Skaffa Mitt DJ Premium för att ladda ner filerna
babyshop
lekmer

Dela sidan:
Skriv ut: