Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

”Jag är besviken på att vi studenter bara får lära oss paragraferna – men inte hur de påverkar vår värld”

Debatt
Publicerad: 2015-03-02 12:16

DEBATT – av Yasemin Ergül, juridikstudent vid Stockholms universitet

 

Jag är en människa som jämt tänker på varför världen och samhället ser ut som den gör. Jag försöker förstå saker och ting genom att sätta dem i kontexter, genom att ifrågasätta och kritisera och aldrig på förhand döma. Detta gör jag för att jag tror att det är den bästa metoden för förståelse och lärande.

Sedan barnsben har jag varit för lärande och hela tiden varit ivrig att förstå. Än idag är jag den människa som alltid är hungrig efter ny kunskap och min nyfikenhet ger sig inte fort. Det här är en av anledningarna till varför jag började studera juridik på universitetet. Jag vill lära mig och förstå juridikens betydelse i samhället och relationerna däremellan. 

Juridik är samhällets grundpelare och formar samhället på alla möjliga sätt. Även vi, invånarna, blir formade genom att vi får rättigheter och skyldigheter. Men det är även vi som formar juridiken – genom att vi går och röstar på partier och politiker som i sin tur stiftar lagar. Rätt häftigt, eller hur!?

Jag är inne på min tredje termin och har hunnit studera stats- och europarätt samt vissa civilrättsliga kurser. Vissa kurser har varit mer intressanta än andra och det är väl normalt – alla har ju olika intressen.

Men jag är så frustrerad och besviken – så besviken på att vi juriststudenter, under lärandet, knappt får någon möjlighet att sätta juridiken i en kontext. Besviken på att vi enbart lär oss paragraferna i diverse lagar men sällan får veta varför dessa paragrafer finns och på vilket sätt de påverkar oss och den värld vi lever i.

Under föreläsningarna och seminarierna i europarätt pratade vi om EU:s inre marknad, den fria rörligheten för personer och mänskliga rättigheter men inte någon gång sa föreläsarna något kritiskt om EU och jag som student fick ingen möjlighet att kritisera unionen. Detta trots att EU har kritiserats på flera håll av flera personer i olika sammanhang. 

I statsrätten läste vi bland annat om våra grundlagar, regeringsformen och riksdagsordningen. Jätteintressant för mig som tycker om politik. Dock minns jag inte att jag fick någon möjlighet att diskutera och analysera hur samhället påverkas av våra grundlagar trots att media har fullt upp med rapporteringen av händelser som har tydliga kopplingar till yttrandefriheten och religionsfriheten.

För någon vecka sedan hade jag tentamen i arbetsrätt och en stor fråga handlade om arbetsrättens relation till samhället. ”Äntligen!” – tänkte jag samtidigt som jag kom att tänka på att vi knappt haft någon undervisning som handlat om den svenska arbetsrättsliga modellens betydelse i samhället och vad det eventuellt kan finnas för- och nackdelar med bestämmelserna i LAS och MBL.

Detta är konstigt tycker jag. Jag har pratat med andra juriststudenter på andra universitet och några av dem hävdar samma saker. Varför sker inte en verklighetsförankrad undervisning där inte ett – utan flera – perspektiv tas med? Juridiken och samhället har en stor och mäktig relation – ändå får vi juriststudenter inte möjlighet att granska denna relation. För vi får ingen möjlighet till ifrågasätta eller tänka kritiskt.

Detta är en stor brist i undervisningen och jag vill inte bli en jurist som enbart tolkar lagar och paragrafer. Jag vill bli en jurist som även har bra kunskap om samhället; hur och varför det är uppbyggt som det är ur ett juridiskt perspektiv.

Jag vill bli en jurist som vågar kritisera och ifrågasätta. Och för att kunna bli den jurist som jag och många andra drömmer om, behöver vi få rätt förutsättningar i undervisningen. Undervisningsplanen måste ändras och nya undervisningsmetoder behöver införas – för ett bättre lärande! Och detta bör göras omgående.

Stefan Wahlberg
stefan.wahlberg@blendow.se

Dela sidan:
Skriv ut: