Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

FI tar fram nya råd inför långivarnas kreditprövning

Nyheter
Publicerad: 2021-09-15 08:45
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Kreditprövningarna av konsumenter behöver bli bättre på att uppfylla konsumentkreditlagens krav. Det menar Finansinspektionen som nu tar fram nya råd om vilken information långivarna bör hämta in inför en kreditprövning och hur den bör användas.

Många kreditprövningar av konsumenter behöver bli bättre för att uppfylla konsumentkreditlagens krav. Därför förtydligar nu Finansinspektionen (FI) vilken information långivare bör hämta in inför en kreditprövning och hur den bör användas. De nya allmänna råden börjar gälla den 1 november 2021.

Det gäller bland annat uppgifter om låntagarens sysselsättning, inkomster, utgifter och skulder. Av råden framgår även hur långivaren bör hämta in uppgifterna och kontrollera dem.

Viktigaste verktyget

FI har genomför kartläggningar som visar att många konsumenter får lån trots att de med kostnad för lånet inte har tillräckligt mycket pengar kvar för att betala boende och levnadsomkostnader.

− Ordentliga kreditprövningar är det viktigaste verktyget för att motverka att konsumenter får betalningsproblem. Därför pekar vi ut vilken information som är rimlig att ta in och använda som grund för att kunna avgöra om en person kan betala tillbaka lånen eller inte, säger FI:s biträdande generaldirektör Susanna Grufman.

Bör ibland avråda konsumenter att ta lån

Finansinspektionen uppger att långivarna i bland bör avråda konsumenter från att ta ett lån efter en ordentlig kreditprövning. Det gäller till exempel om ett lån har en orimligt lång återbetalningstid eller om det läggs om flera gånger, eftersom det innebär att lånet i slutändan blir väldigt dyrt.

− FI har sett att konsumenter ofta erbjuds lån med långa avbetalningstider eller uppmanas att lägga om sina lån flera gånger med argumentet att det leder till lägre månadskostnad. Det innebär samtidigt att den totala kostnaden blir onödigt hög, vilket sällan är i konsumentens intresse, säger FI:s biträdande generaldirektör Susanna Grufman.


Dela sidan:
Skriv ut: