I maj förra året hittades en kvinna död vid en grillplats i Lessebo, i Småland.
Idag har åklagare väckt åtal mot kvinnans mamma, pappa och storebror för mord och grovt gravfridsbrott. Motivet misstänks vara hedersrelaterat.
Kvinnans bror har erkänt i polisförhör att han mördat sin syster, och sedan tänt eld på hennes kropp.
De tre åtalade personerna, en 44-årig man, en 43-årig kvinna samt en 23 årig man, är pappa, mamma och storebror till den dödade kvinnan.
– De tre misstänkta har tillsammans och i samförstånd genomfört mordet på den 22-åriga kvinnan under kvällen den 3 maj 2024 i syfte att upprätthålla familjens heder. Därefter har kroppen placerats och bränts, vid två tillfällen, i det vindskjul i området Ekebacken i Lessebo där hon sedan anträffades, säger kammaråklagare Anna-Karin von Schoultz i ett pressmeddelande.
Den 23-åriga mannen har i polisförhör berättat att det var han som utförde mordet på sin syster i pappans bil under kvällen den 3 maj. Enligt honom fanns föräldrarna med i fordonet vid tillfället.
Satte eld på kroppen
– 23-åringen har vidare berättat att det är han som sätter eld på kroppen. Enligt 23-åringen utför han gärningarna efter påtryckningar av pappan, säger Anna-Karin von Schoultz.
De båda föräldrarna förnekar delaktighet i såväl mord som grovt gravfridsbrott.
– Bevisningen består av utsagor ifrån misstänkta och vittnen men även av DNA, positioneringar från mobiltelefoner, gjorda inköp, övervakningsfilmer samt uppkopplingar till en Bluetooth-enhet i bilen som använts under kvällen och natten, säger Anna-Karin von Schoultz.