Hoppa till innehåll
Nyheter

Domstol ger klartecken till slutförvar av kärnbränsle



Forsmark. Foto: Vattenfall

Mark- och miljödomstolen ger ett bolag tillstånd till ett slutförvar av kärnbränsle.
Tillståndet omfattar kärnavfall från de tolv reaktorer som ingår i det pågående svenska kärnkraftsprogrammet.

Bolaget Svensk Kärnbränslehantering AB ansökte redan 2011 hos domstolen om tillstånd till slutförvar för använt kärnbränsle och kärnavfall.

Efter att ha hållit en huvudförhandling 2017 och sedan lämnat ett yttrande till regeringen beslutade regeringen i januari 2022 att verksamheten är tillåten enligt miljöbalken.

Därför ger domstolen nu bolaget tillstånd och ramar för verksamheten. Bolaget får möjligheten att påbörja arbeten – även om domen skulle komma att överklagas till en högre instans, skriver Mark- och miljödomstolen i ett pressmeddelande.

Beräknas pågå i 70 år

Enligt domstolens beslut gäller tillståndet för kärnavfall från de tolv reaktorer som ingår i det pågående svenska kärnkraftsprogrammet – men inte för kärnavfall från ett eventuellt nytt sådant program.

I förvaret tillåts bolaget att deponera cirka 6 000 kapslar innehållande cirka 12 000 ton kärnavfall. Verksamheten beräknas pågå i cirka 70 år men kan pågå längre än de nu existerande reaktorernas drifttid förlängs.

I pressmeddelandet skriver domstolen att Strålsäkerhetsmyndigheten kommer att fortsätta sin stegvisa prövning av slutförvaret enligt lagen om kärnteknisk verksamhet. Enligt den lagen krävs också tillstånd av regeringen för att slutligt försluta slutförvaret.

Efter slutlig förslutning är staten ensam ansvarig för eventuell miljöskada på grund av slutförvaret, skriver domstolen.

Annons

Event & nätverk

Se alla event

Dagens Juridik Pro

Powered by Lexnova

Allt du behöver för juridisk analys: nyheter, rättsfall, expertkommentarer, video och AI-stöd – i ett professionellt abonnemang.

Få Tillgång
Annons