Hoppa till innehåll
Nyheter
plus | Ingår i Dagens Juridik plus

Arvodeshöjningar för Magdalena Andersson och hennes ministrar



Foto: Sören Andersson / TT

Statsrådsarvodesnämnden har beslutat att höja statsminister Magdalena Andersson och övriga statsråds arvoden från och med årsskiftet.
De nya arvodena innebär att statsministern nu får 184 000 kronor i månaden, en höjning med 4 000 kronor.

Statsrådens arvoden beslutas av Statsrådsarvodesnämnden på riksdagens uppdrag. Samma nämnd bestämmer också statsrådens avgångsersättningar.

Nu har nämnden beslutat att ministrarna ska få höjda arvoden från och med årsskiftet. Magdalena Andersson får 4 000 kronor extra i månaden och har nu 184 00 kronor i månaden. Övriga statsråd får sina arvoden höjda med 3 000 kronor och får 145 000 kronor i månaden.

Statsrådsarvodesnämnden består av den tidigare kanslichefen Ove Nilsson, den före detta hovrättspresidenten Gunnel Wennberg samt den före detta riksdagsdirektören Anders Forsberg.

Annons

Event & nätverk

Se alla event

Dagens Juridik Pro

Powered by Lexnova

Allt du behöver för juridisk analys: nyheter, rättsfall, expertkommentarer, video och AI-stöd – i ett professionellt abonnemang.

Få Tillgång
Annons