Vid tre tillfällen uppgav kvinnan sin systers namn i samband med att hon greps av polisen.
Kvinnan döms nu till fängelse för falsk beskyllning och narkotikabrott.
När kvinnan vid tre olika tillfällen greps av polis misstänkt för bland annat olaga intrång och narkotikabrott så uppgav hon sin systers namn. I domen står det att kvinnan ”utan någon tvekan” uppgav både sin systers namn och personnummer för polisen.
Polisen inledde därför sin förundersökning mot fel syster. Den anklagade systern var i kontakt med polisen men innan respektive brottsmisstanke skrivits av har socialtjänsten inlett utredningar om hennes förmåga att vara vårdnadshavare.
Anklagade systern utreddes
I domen framgår att hon ”behövt inställa sig vid möten hos socialtjänsten, ta ett stort antal kontakter med myndigheter och aktivt behövt visa sin oskuld innan socialtjänsten har kunnat avsluta sina åtgärder mot henne”.
Systern ska ha mått mycket dåligt och varit sjukskriven en viss tid med anledning av brotten.
Döms till fängelse
Kvinnan som anklagade sin syster döms nu till två månaders fängelser för falsk beskyllning vid tre tillfällen och ringa narkotikabrott. Hon förekommer sedan tidigare under 26 avsnitt i belastningsregistret.
Hon ska även betala skadestånd till sin syster på dryga 50 000 kronor.