Den man som häktats som misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling efter ett jättebeslag i Malmö har försatts på fri fot.
Anledningen: Åklagaren glömde begära att åtalstiden skulle förlängas, det rapporterar Expressen.
Det var för en månad sedan som Tullen i Malmö beslagtog 40 kilo kokain som var påväg in i Sverige.
Den 22-årige mannen som stoppades med försändelsen har sedan dess suttit frihetsberövad som misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling – men nu har han släppts.
Enligt Expressen är anledningen att åklagaren i målet glömt att begära förlängd åtalstid. På fråga från tingsrätten uppger åklagaren Linda Jeppsson Linderström att det rör sig om ett ”formaliafel” samt att det nu krävs nya omständigheter för att kunna häkta mannen på nytt.