Kvinnan påträffades i höstas död på Östermalm i centrala Stockholm. Hon låg strypt i sin säng där mördaren också hade anlagt en brand.
Den 27-årige mannen, som hade haft en relation med kvinnan, fälls nu av Stockholms tingsrätt för både mordet och mordbranden.
27-åringen har under utredningen ändrat sina uppgifter vid flera tillfällen och har kunnat knytas till området kring kvinnans bostad med hjälp av uppgifter från mobiltelefon och busskort. Den tekniska bevisningen visar också att han med mycket hög sannolikhet hade haft sex med 31-åringen kort tid före hennes död.
I samband med en husrannsakan i mannens lägenhet har kvinnans dator, surfplatta och telefoner påträffats undangömda i anslutning till 27-åringens vindsförråd och det har även gått att visa att 27-åringen använt åtminstone datorn och en av telefonerna efter mordet .
Utöver detta har 27-åringen någon vecka före mordet gjort sökningar på Internet om hur man dödar en person genom strypning.
Bevisningen om sexuellt umgänge är visserligen enda direkta bevisningen i målet men tingsrätten anser att den indirekta bevisning som lagts fram är tillräckligt stark för att utesluta en alternativ gärningsman och styrka 27-åringens skuld.
Mannen döms därför till 15 års fängelse och livstids utvisning. Han ska också betala närmare 110 000 kronor i skadestånd till mordoffrets bror, hennes dödsbo samt för de skador som uppkom i samband med mordbranden.
Motivet till gärningen har enligt tingsrätten inte kunnat klarläggas men enligt åklagaren ska kvinnan ha velat fördjupa parets relation vilket gjort att 27-åringen – som är gift – har velat röja henne ur vägen.