Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

KO tar strid för bedragen 79-åring – stämmer Länsförsäkringar

Näringsliv
Publicerad: 2023-01-18 08:50

Konsumentombudsmannen har beslutat om så kallat KO-biträde och kommer därmed att biträda en bedragen 79-åring i en tvist mot sin bank.
Detta i syfte att få till praxis för de fall där den som utsatts för bedrägeri själv aktivt genomfört överföringen under bedrägeriet.
– Det är mycket viktigt att vi får en tydlig praxis även för de fall där den drabbade själv tryckt på bank-dosan, swishat eller på annat sätt aktivt genomfört överföringen under bedrägeriet, säger Konsumentombudsman Cecilia Tisell i ett pressmeddelande.

Det handlar om en 79-årig kvinna som utsatts för ett bedrägeri och lurats på knappt 50 000 kronor.

Hon blev uppringd av ett ”låneföretag” som uppgav att ett lån hade tecknats i hennes namn. Eftersom hon inte hade ansökt om något lån blev hon först stressad, men sedan lugnad när uppringaren meddelade att hon snart skulle kontaktas av säkerhetschefen på hennes bank i syfte att lösa situationen.

Strax därefter ringde också ”säkerhetschefen” som, genom att guida henne att genomföra vissa transaktioner med hjälp av Bank-ID och Swish, fick henne att föra över 50 000 kronor till bedragarna.

KO biträder 79-åringen

Då 79-åringen själv fört över pengarna till bedragarna, inte lurats att lämna ut några uppgifter, är den uppmärksammade HD-domen från i somras om bankernas inte direkt vägledande. Enligt nuvarande praxis från såväl bankerna som ARN får konsumenten i dessa lägen själv svara för förlusten.

Detta vill dock Konsumentombudsmannen råda bot på – och har därför beslutat att bevilja 79-åringen biträde i tvisten mot Länsförsäkringar.

– Det är mycket viktigt att vi får en tydlig praxis även för de fall där den drabbade själv tryckt på bank-dosan, swishat eller på annat sätt aktivt genomfört överföringen under bedrägeriet. Den som utsätts för ett bedrägeri är ju övertygad om att det är banken som ringer och agerar utifrån det, säger Konsumentombudsman Cecilia Tisell i ett pressmeddelande.


Dela sidan:
Skriv ut: