Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

ARN: Bank ska betala hela summan för inställd Malaga-semester

Näringsliv
Publicerad: 2021-05-04 08:55

Allmänna reklamationsnämnden beslutar att en man som bokat flyg och hotell dels via flygbolagets hemsida och dels via hotels.com ska få tillbaka hela summan av banken efter inställd resa på grund av pandemin.

En man köpte i december 2019 en resa till Malaga med flyg och hotell för drygt 14 000 kronor på flygbolagets hemsida. Han bokade först flygresan på flygbolagets hemsida och betalade med sitt kreditkort till flygbolagets bankkonto. Därefter visade flygbolagets hemsida förslag på olika boenden och när han valde boende länkades han till sidan hotels.com. Betalningen för boendet betalades till flygbolagets bankkonto med ett annat referensnummer. 

Flyget ställdes dock in på grund av coronapandemin. Han kontaktade flygbolaget utan resultat. Han gjorde då en kortreklamation till banken på den grunden att resan bokades som en paketresa. 

Vägrar betala hotellkostnaden

Banken å sin sida menar dock att detta inte var en paketresa. Enligt banken ska flyg och hotell ha betalats med ett gemensamt pris för att det ska vara fråga om en paketresa. Banken har krediterat mannen med cirka 9 000 kronor avseende flyget. Hotellkostnaden vill dock inte banken betala.

Mannen anser dock att paketreselagen är tillämplig och vill att banken betalar både flyg och hotell eftersom resan betalats med kreditkort. 

ARN skriver i beslutet att utredningen i ärendet ger inte stöd för något annat än att mannen genom separata avtal har köpt passagerartransport och inkvartering av flygbolaget respektive hotels.com. Vidare framgår det att flygbolaget har underlättat mannens separata val och betalning av resetjänsterna vid en enda kontakt med företagets försäljningsställe. Bestämmelserna om sammanlänkat researrangemang är därför tillämpliga.

Bristande information gör att paketreselagens bestämmelser gäller

Vidare skriver ARN att det inte finns något stöd i utredningen för att flygbolaget informerade mannen innan denne blev bunden av avtalen, om att han inte skulle omfattas av de regler som gäller för paketresor. 

”Till följd av denna informationsbrist ska alltså paketreselagens bestämmelser för paketresor tillämpas i föreskrivna delar”, skriver ARN.

I detta fall har dock inte resan fullföljts i enlighet med avtalet och därför ska återbetalning ske. En arrangör som ställer in en paketresa ska utan dröjsmål betala tillbaka det som resenären har betalat för resan. Mannen har alltså rätt att få tillbaka det han betalat för de båda resetjänsterna och det är som utgångspunkt flygbolaget som svarar för återbetalningsskyldigheten. 

Mannen har alltså riktat sitt krav mot banken i egenskap av kreditgivare. Banken ska därför svara för den återbetalning som mannen har rätt till och ARN rekommenderar därför banken att betala resterande dryga 5 000 kronor till mannen. 

Premiuminnehåll
Skaffa Mitt DJ Premium för att ladda ner filerna
paketreselagen

Dela sidan:
Skriv ut: