Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

”Fransmännen begriper att sekularism måste försvaras”

Krönikor
Publicerad: 2020-10-28 09:50

KRÖNIKA – av Dana Pourkomeylian, biträdande jurist på Vernia advokatbyrå, ledarskribent samt ambassadör för organisationen GAPF- glöm aldrig Pela och Fadime.

I början av oktober undervisade en högstadielärare sin skolklass i den franska republikens fri- och rättigheter. Med förvarning om att de troende eleverna tilläts lämna rummet visade han bland annat upp de ökända Charlie Hebdo karikatyrerna på profeten Muhammed. Fredagen den 16 oktober halshöggs Samuel Paty på öppen gata, minuter ifrån skolan där han undervisade. Gärningsmannen Abdoullakh Abouyedovich Anzorov, en 18 år gammal fanatisk islamist, sköts strax därefter till döds av fransk polis. I hans telefon upptäcktes ett ljudklipp i vilket han erkände mordet, och foton tagna på Samuel Patys sargade kropp och huvud.

Det bestialiska mordet har sänt chockvågor genom Frankrike. Det franska folket som under det senaste decenniet upplevt ohyggliga tragedier och förlorat många landsmän till de islamistiska terroristerna samlades i tiotusental för att visa sin solidaritet med lärarens gärning, och beslutsamhet gentemot hans mördares ideologi.

För mordet på Samuel Paty handlar egentligen inte om religion, utan om ideologi. Politisk ideologi, med syfte att genom hot och våld förändra ett samhälle efter en totalitär dogm. Därför är det heller inte relevant att i spåren av Samuel Patys mord ställa frågan huruvida yttrandefriheten får eller inte får kränka religioner. Frågan som bör ställas är vilka åtgärder den sekulariserade staten måste vidta för att skydda sig mot totalitarismen.

Här har fransmännen varit okuvliga: Liberté, Egalité, Fraternité. President Emanuel Macron gjorde det tydligt för omvärlden att Samuel Paty var en nationshjälte, och gav honom postumt Frankrikes högsta civila hedersbetygelse, Légion d’hounneur. ”Mordet är inte bara en attack mot en enskild lärare, men en attack på hela Frankrike. Han blev fredagen den 16 oktober republikens ansikte.” Två dagar efter mordet beordrades deportationen av 231 utländska medborgare, märkta av fransk säkerhetspolis som hot mot den franska nationen. Pantin moskén som innan mordet hade publicerad uppviglande videofilmer mot Samuel Paty stängdes och dess imam Abdelhakim Sefrioui arresterades.

Fransmännen har förstått något som många europeiska länder, däribland Sverige, ännu inte verkar ha begripit. Just eftersom det sekulariserade demokratiska samhället garanterar medborgerliga fri- och rättigheter är det också ständigt utsatt från förfall inifrån, eftersom friheterna även nyttjas av dem som önskar att bekämpa och nedmontera samma samhälle. De intoleranta tillåts leva, verka, organisera sig och sprida sin egen totalitära ideologi med samma yttrandefrihet de vill nedmontera. De drar nytta av det fria samhället i syfte att bekämpa det. Mordet på Samuel Paty är ett resultat av denna toleransparadox. En annan är den ständiga diskussionen – i regel uppviglad av religiösa och deras sekulära men godtrogna allierade – huruvida teckningar, satir eller ens kritik kan kränka religionsfriheten. ”Frågan är en fälla som vi inte får gå i. Det är vad islamisterna vill” uttryckte den franska ambassadören Etienne de Gonneville i söndagens SVT Agenda.

Frankrike har förstått, inte minst genom den franska revolutionen, att ingen grundläggande frihet kan göras avkall på i syfte att främja en annan. Det blir ett sluttande plan som eroderar det sekulariserade samhällets pelare, där kultur, religion och särskilda gruppers behov (oaktat om de är franska kungligheter eller islamister) får sätta agendan för vad som är och inte är tillåtet. Ska inte de fria demokratierna bli en lekplats för religiös och politisk extremism är det inte bara nödvändigt men en plikt att likvärdigt försvara samtliga grundläggande fri- och rättigheter. Oaktat vem som blir kränkt.


Dela sidan:
Skriv ut:

Dagens Juridik
red@dagensjuridik.se