Översikt


Hittar du inte vad du letar efter? Klicka här för att söka.
Annons
Annons

Regeringen: Kommunikation i domstol ska digitaliseras

Branschbevakning
Publicerad: 2020-05-15 09:07
Arbetsdomstolen. Foto: Claudio Bresciani/TT

Regeringen har beslutat en lagrådsremiss med flera förslag som underlättar digital kommunikation i domstolsprocesser. 

”En minskad pappershantering frigör resurser och bidrar till en mer effektiv verksamhet med fortsatt hög kvalitet”. Det skriver Regeringen som har beslutat en lagrådsremiss med flera förslag som underlättar digital kommunikation i domstolsprocesser. 

Vidare skriver regeringen att digitaliseringen av domstolarnas mål- och ärendehantering ger goda möjligheter att effektivisera verksamheten, att stärka rättssäkerheten och att ge god service till medborgarna. 

All skriftlig kommunikation ska bli digital

”För att digitaliseringens möjligheter ska kunna utnyttjas fullt ut bör all skriftlig kommunikation i domstols­processer kunna ske i digital form”, framgår det av pressmeddelandet.

Regeringen föreslår bland annat att:

En stämningsansökan i tvistemål och andra ansökningar enligt rättegångsbalken ska få göras digitalt. Ansökan ska i så fall skrivas under med en avancerad elektronisk underskrift.

Rättegångsfullmakter ska få utfärdas i digital form och skrivas under med en avancerad elektronisk underskrift. Ett ombud som är offentlig försvarare ska inte behöva ge in en fullmakt annat än om rätten anser att det behövs.

Onödiga krav på att en part ska tillhandahålla papperskopior ska tas bort.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.


Dela sidan:
Skriv ut:

Kommentarer
Håll dig till ämnet i artikeln du kommenterar och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och för berörda personer i artikeln. Inlägg som vi bedömer som olämpliga kommer tas bort.