Hoppa till innehåll
Nyheter

Myndigheter ska bli skyldiga anmäla misstänkta sanktionsbrott



Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M Foto: Jakob Åkersten Brodén / TT /

Regeringen vill införa en ny lag om internationella sanktioner som skärper straffen för överträdelser av sanktioner.
Bland annat föreslås att visa myndigheter ska beläggas med anmälningsplikt vid misstänkta överträdelser.
– För att sanktionerna ska få full effekt måste vi motverka sanktionsbrott och kringgående av sanktionerna på EU-nivå, säger utrikesminister Maria Malmer Stenegard (M) i ett pressmeddelande.

EU har infört en rad sanktionspaket sedan Ryssland inledde sitt anfallskrig mot Ukraina.

I syfte att motverka sanktionsbrott och inskärpa allvaret vill regeringen införa en lag som hindrar att dessa kringgås.

Enligt förslaget ska straffen för sanktionsbrott skärpas, brott som bedöms som ringa samt försök och medhjälp till vissa sanktionsbrott kriminaliseras – och en anmälningsplikt för utvalda myndigheter som upptäcker misstänkta överträdelser av sanktioner införas.

– Sedan det ryska anfallskriget mot Ukraina inleddes har EU infört kraftfulla sanktioner utan motstycke mot Ryssland och de som stödjer Rysslands krig. För att sanktionerna ska få full effekt måste vi motverka sanktionsbrott och kringgående av sanktionerna på EU-nivå. Därför föreslår regeringen nu en ny sanktionslag för att skärpa straffen för sanktionsbrott, säger utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M).

Annons

Dagens Juridik Pro

Powered by Lexnova

Allt du behöver för juridisk analys: nyheter, rättsfall, expertkommentarer, video och AI-stöd – i ett professionellt abonnemang.

Få Tillgång

Event & nätverk

Se alla event
Annons