Hoppa till innehåll
Nyheter

Ny nationell strategi ska förebygga självmord



Genrebild. (AP Photo/Charlie Riedel)

Drygt 25 myndigheter, däribland Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen, ska arbeta tillsammans för färre självmord.
En ny nationell strategi ska vara vägledande för satsningen, som är unik både i omfattning och långsiktighet.

– Vi är glada för att den nationella strategin för psykisk hälsa och suicidprevention är på plats, och stolta över att ha fått regeringens förtroende att samordna arbetet tillsammans med Socialstyrelsen och övriga myndigheter, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Olivia Wigzell, i ett pressmeddelande.

Strategin som kallas ”Det handlar om livet” ska vägleda arbetet för drygt 25 myndigheter under de kommande tio åren, i nära samarbete med regioner, kommuner och olika organisationer inom civilsamhället.

”Ingen ska hamna i en så utsatt situation”

– Visionen är att Sverige ska vara ett samhälle som främjar en god och jämlik psykisk hälsa där ingen hamnar i en så utsatt situation att den enda utvägen upplevs vara suicid. Nu ser vi fram emot att med samlad kraft ta oss an det här viktiga arbetet, säger Björn Eriksson, Socialstyrelsens generaldirektör.

Syftet med den långsiktiga strategin är att den ska göra skillnad för både individer och verksamheter. Tydliga mål ska följas upp regelbundet, med förhoppningen att arbetet blir fokuserat och effektivt.

Regeringen har gett Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen ansvaret för att samordna, stödja och följa upp arbetet med strategin.

Annons

Event & nätverk

Se alla event

Dagens Juridik Pro

Powered by Lexnova

Allt du behöver för juridisk analys: nyheter, rättsfall, expertkommentarer, video och AI-stöd – i ett professionellt abonnemang.

Få Tillgång
Annons