Kriminalvården har nu över 20 000 anställda – och andelen personer som lämnar myndigheten har minskat.
Första halvåret 2023 var omsättningen 9,2 procent. Samma halvår i år var siffran 7,2 procent.
I ett pressmeddelande skriver Kriminalvården att antalet anställda nu är 5 700 fler än under 2021.
Bland de nyanställda är 47 procent män, 53 procent kvinnor. Det återspeglar även förhållandena mellan dem som söker jobben – och drygt 60 procent av de sökande till de tjänster som myndigheten annonserar ut är äldre än 31 år.
Dessutom stannar fler anställda kvar än tidigare. Första halvåret 2023 var omsättningen 9,2 procent. Samma halvår i år var siffran 7,2 procent.
– Vi har redan satt in åtgärder för att öka attraktiviteten för befintliga medarbetare och vi ser att vi behöver fortsätta vara aktiva. Höjd lön och att fler kan gå kriminalvårdsutbildningen tror vi är två viktiga insatser i det arbetet, säger HR-direktören Lena Hadad i pressmeddelandet.