Hoppa till innehåll
Nyheter

Högsta betyg för MR-institutet: ”Ger oss fler möjligheter”



Fredrik Malmberg. Foto: TT

Institutet för mänskliga rättigheter får A-status – det högsta betyget för nationella institutioner för mänskliga rättigheter.
Beskedet kommer från GANHRI, den globala alliansen för nationella institutioner för mänskliga rättigheter.
– A-status ger oss fler möjligheter att bevaka hur situationen i Sverige beskrivs och följs upp när FN:s medlemsländer träffas, säger direktören Fredrik Malmberg i ett pressmeddelande.

A-statusen innebär att MR-institutet nu blir fullvärdig medlem i GANHRI samt även ackrediterad till FN:s råd för de mänskliga rättigheterna och andra internationella forum.

Enligt institutets direktör, Fredrik Malmberg, kommer den nya statusen leda till bättre bevakning av hur situationen beskrivs och följs upp när FN-länderna samlas.

– A-status ger oss fler möjligheter att bevaka hur situationen i Sverige beskrivs och följs upp när FN:s medlemsländer träffas. Detta gäller även vid Europarådets och EU-institutionernas granskningar om mänskliga rättigheter. För oss innebär det en ökad förmåga att bedriva en effektiv människorättsverksamhet och uppmärksamma aktörer på de problem som människor kan möta i sin vardag.

Annons

Event & nätverk

Se alla event

Dagens Juridik Pro

Powered by Lexnova

Allt du behöver för juridisk analys: nyheter, rättsfall, expertkommentarer, video och AI-stöd – i ett professionellt abonnemang.

Få Tillgång
Annons