Justitierådet Anders Perklev står kvar som ordförande när Pensionsmyndigheten får fem nya styrelseledamöter.
Regeringen har förordnat fem nya ledamöter till Pensionsmyndighetens styrelse. Deras uppdrag sträcker sig från den 1 september 2024 till och med den 31 augusti 2027.
Det var den 1 juli 2024 som regeringen förordnade justitierådet Anders Perklev att vara ordförande i Pensionsmyndighetens styrelse.
Förutom han kommer kontorschefen Carl-Magnus Fahlcrantz vara med som ledamot, liksom före detta vd Eva Gottfridsdotter-Nilsson, avdelningschefen Elisabeth Hopkins – ledamot, före detta generaldirektören Therese Mattsson samt professorn Ingmar Skoog.
Generaldirektören ingår i styrelsen
– Pensionsmyndigheten får en ny styrelse vars samlade erfarenheter och djupa kunskaper inom bland annat statsförvaltning, it, kapitalförvaltning, säkerhetsfrågor och forskning inom åldrande behövs för myndighetens uppdrag och verksamhet. Pensionsmyndigheten har många viktiga uppdrag, bland annat att ge pensionssparare och pensionärer större möjligheter att förstå och planera pensionen utifrån sin situation och önskemål. Regeringen har även gett myndigheten i uppdrag att stärka arbetet med kontroller och ökat möjligheten att utbyta information med berörda myndigheter för att förhindra och upptäcka bidragsbrott, säger äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje.
Pensionsmyndighetens styrelse ska enligt myndighetens instruktion bestå av högst nio ledamöter varav myndighetschefen är en av dessa. Den nya styrelsen kommer att bestå av totalt sju ledamöter med generaldirektören Anna Pettersson Westerberg inräknad.