Nacka tingsrätt har på kort tid entledigat två nämndemän.
En av nämndemännen uteblev från två förhandlingar och den andre somnade vid minst två tillfällen under en fem dagar lång förhandling.
Vid två tillfällen, i februari respektive början av juli, uteblev nämndemannen från tjänstgöring vid Nacka tingsrätt. Vid båda tillfällena har hon fått kallelse till förhandlingarna och då inte hört av sig i förväg och meddelat att hon haft förhinder och inte heller varit nåbar när tingsrätten ringt.
Nämndemannen har i yttrande till tingsrätten uppgett att hon vid det första tillfället var inlagt på sjukhus och vid det andra tillfället blev ”förhindrad/uppehållen genom att ett ombud i en vårdnadstvist ville gå igenom och förbereda henne inför en huvudförhandling i Mora tingsrätt där hon var kallad som vittne”.
Hon glömde då bort tiden och förberedelsen tog längre tid än väntat.
Tingsrätten anser att nämndemannen visat sig olämplig för uppdraget och beslutade nyligen att entlediga henne från sitt uppdrag, vilket Nacka Värmdö Posten var först att rapportera.
Somnade under förhandling
Knappt två veckor tidigare entledigade Nacka tingsrätt en annan nämndeman. Bakgrunden var att han vid två tillfällen somnat under en fem dagar lång huvudförhandling.
Nämndemannen förklarade detta med att han skadat sig i en trafikolycka och därför åt starka smärtstillande tabletter. Tingsrätten ansåg dock att detta inte ursäktade beteendet och beslutade att entlediga honom.