Hoppa till innehåll
Nyheter

Polis övervakade avspärrning – upptäckte passagerare utan bälte



Genrebild. Foto: Johan Nilsson / TT

Polismannen övervakade en avspärrning när han såg att en av passagerarna i en förbipasserande bil saknade bälte.
Nu döms passageraren att betala penningböter för förseelsen.

En polis stod och bevakade en avspärrning när han upptäckte en personbil som körde vingligt över hela vägen och samtidigt ”aggressivt”.

Han gick därför ut i gatan och stoppade bilen, som hade neddragna rutor. I samband med detta såg han hur en av passagerarna i baksätet ”plötsligt kommer på sig” och tar tag i bilbältet, för det över vänster axel och knäpper fast det.

Han menade därför att passageraren gjort sig skyldig till bilbältesförseelse.

Döms till penningböter

Passageraren nekade till brott och ville inte motta böter på plats.

Han hävdade att han haft bälte på sig under hela färden samt att han haft en långärmad tröja i samma färg som bilbältet. Det polismannen observerat var att han tagit tag i bältet över vänster bröstkorg för att få lite stöd i samband med att föraren gjorde några drastiska svängar.

Malmö tingsrätt väljer dock att lita på polismannens uppgifter och dömer nu den åtalade mannen för bilbältesförseelse.

”Det har inte framkommit något som föranleder tingsrätten att göra någon annan bedömning än att N.N har begått gärningen i vart fall av oaktsamhet.”, skriver domstolen.

Straffet bestäms till 1 500 kronor i penningböter.

Annons

Event & nätverk

Se alla event

Dagens Juridik Pro

Powered by Lexnova

Allt du behöver för juridisk analys: nyheter, rättsfall, expertkommentarer, video och AI-stöd – i ett professionellt abonnemang.

Få Tillgång
Annons