Kravet på tillstånd för att driva hotell- eller pensionatsverksamhet ska slopas.
Det föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
I dagsläget måste företag ansöka om tillstånd hos Polisen om de vill driva hotell eller pensionat. Det kravet vill regeringen nu slopa.
I en färsk lagrådsremiss föreslås att företagen istället ska göra en ”enkel och kostnadsfri” anmälan av verksamheten. Något som spås minska regelkostnaderna för 3 000 berörda hotell- och pensionatsföretag.
Förslaget innebär även en administrativ lättnad för Polisen.
– Det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Regelbördan och de administrativa kostnaderna behöver minska för företag och entreprenörer, vilket stärker svenska företags konkurrenskraft, säger energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) i ett pressmeddelande.
De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2025.